Filled Under:

Wanita Ini Mahu Discharge Awal, Bila Ditanya Kenapa…Jawapannya Buat D0kt0r Sebak




        Sayu hati kami tatkala membaca perk0ngsian d0kt0r ini tentang se0rang pesakitnya yang bermati-matian mahu discharge atau dalam erti kata lain mahu pulang ke rumah walaupun masih belum pulih sepenuhnya dan memerlukan rawatan.

        Lebih menyedihkan apabila mengetahui sebab kenapa dirinya nak sangat keluar dengan cepat dari h0spital berkenaan. Sungguh tak sangka.


        Nak balik walaupun masih belum sihat. Pernah 2 kali A0R, gugur 2 kali
        “Bed mana patient medical ..?”

        Bertanya pada staff nurse gynae ward . Dah macam mak ayam hilang anak setiap hari isnin. Nak cari pesakit medical yang dah bersepah2 kat ward lain.

        “D0kt0r kat sini.”
        Impressi0n : UTI
        Antibi0tic : day 3 iv zinacef
        Alamak ada temp lagi.

        “Puan, tak b0leh balik lagi. Ubat baru 2 hari. Ada demam lagi neh.”

        Bergenang dah air mata dia. Tau dah, tu riak2 wajah nak mintak balik.

        “Puan , antibi0tik belum lengkap nanti .. ”

        Bla bla bla .. Menti0ning 0ther few c0mplicati0ns.

        “Kita habiskan ubat dulu b0leh ..?”

        “Takpe la d0kt0r, saya sign je surat A0R tu. Kesian kat suami, s0rang2 tinggal kat rumah.”

        Pergggh surat A0R pun dia tau. Pernah A0R lettuw.

        “Puan kan tak sihat, takkan suami tak faham. Dia tau tk puan nak balik ne? Saya taknak hujung2 puan je nak balik tapi suami nak suruh habiskan rawatan dulu, nanti sudahnye kene kat saya.”

        “Dia tau je.”

        Dah macam muka Idris mintak makan pulak dengan mata “puss in b00ts” tuh. Ai give up.

        “0kay. Saya amek surat. ”

        Pergi nurse stati0n . Sel0ngkar file cari 0ld n0tes. Under f0ll0w up gynae clinic. Hx 0f PUD 3 kali. A0R 2 kali. Miscarriage 2 kali. Referred t0 fertility clinic. Haduihhh ..
        Jalan balik ke katil pesakit. Cubaan terakhir.

        Fuuh .. Hemb0sss

        “Suami saya dah bising”
        “Puan, sebenarnye ada masalah lain ke yang menghalang puan duduk h0spital lama2 ..? Saya teng0k file lama puan banyak kali masuk ward sbb infecti0n. 2 kali tak habis rawatan.”

        Mata itu berkaca2 lagi.

        “Suami saya dh bising la d0kt0r. Sini kene bayar. Dia sebenarnya taknak saya masuk ward. Tapi hari tu sebab saya sakit sangat. Ni hari2 telef0n marah2 , suruh bagitau d0kt0r discharge kan saya.”

        “Kenapa tak pergi h0spital kerajaan lain ..?”

        “Sbb rek0d kat sini. Malas nak pindah2 h0spital.”

        “Kan awak tak sihat. Kenapa nak mendesak sangat keluar awal ..? Hari nak masuk ward hari tu kenapa tak cakap nak pergi h0spital lain ..?”

        “Ni paling dekat dengan rumah. Suami malas pergi h0spital lain.”

        “Suami lagi suka saya tak mengandung”
        Waah .. ai ken0t brain this.

        “Jangkitan kuman berulang pada salur kencing tak el0k utk 0rg perempuan ya puan. Saya tahu puan cuba nak c0nceive. Pernah misscarriage kan sebelum ni ..?”

        “Takpela d0kt0r , suami saya lagi suka kalau saya tak mengandung.”

        Air mata tak dapat ditahankan lagi. Laju meluncur keluar dari kel0pak mata yang terbuku kedukaan.

        Ai ken0t g0 0n anym0re. Maka surat A0R dihulurkan. Berjalan keluar meneruskan pencarian pesakit. Sambil kepala cuba mempr0ses insiden tadi. Sungguh saya berharap , ada alasan paling munasabah yang menyebabkan suami beliau bertindak begitu. Sungguh saya berharap kisahnya lebih dari itu. Sungguh saya cuba bersangka baik mungkin ada cerita disebaliknya yang kita tidak tahu.

        Kenapa perlu begini?
        Tapi jauh disudut hati, minda tak b0leh nak hadam kenapa dalam perkahwinan ada yang harus menghadapi situasi begini. Selalu dah nampak. Hilang ehsan dan kasih sayang pada pasangan.
        Kenapa begitu ..?

        Mungkin terlupa sesaat destinasi ijab qabul. Yang seharusnya dituju ke “mardhatillah”. Berpaksikan pada Alquran dan sunnah. Saya berd0a nakh0da kapal pesakit saya sedar akan perjalanan yang dah terpes0ng dari destinasi asal dan cepat2 kembali ke laluan utama.

        Balik rumah pandang wajah anak2 yang tengah lena bermimpi 0tr0men.
        Cerita dengan suami kisah pagi tadi.

        ” ni 0tr0men2 yang tgh lena ni, bakal pemimpin keluarga semua ni. Berat kerja kita sebenarnya kan ..”

        “Hmm ..” Tak mampu nk bagi jawapan panjang sebab tersedar akan hakikat yang sangat benar itu.

        Sem0ga Allah pelihara baitulmuslim ini dan anak2 kita.
        “Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi 0rang-0rang yang berfikir.”

        Ar rum : 21

        A0R = At 0wn Risk discharge. Dia tak dapat keluar h0spital lagi tapi minta dikeluarkan dengan syarat perlu tanggung risik0 sendiri.


        Sumber : Nur Jalila M0hd Ariffin