Filled Under:

Kerana Kasihan, Lelaki Ini Tumpangkan 2 ‘Mat Salleh’ Di Camer0n Highlands Namun Tak Sangka…


        Jika diamati Malaysia merupakan antara destinasi percutian yang sering menjadi pilihan pelanc0ng dari luar negara untuk bercuti. Selain keindahan fl0ra dan fauna, keunikan budaya dari rakyat yang berbilang bangsa turut menarik perhatian pelanc0ng.

        Jadi tak hairanlah kalau ke mana-mana mesti terserempak pelanc0ng asing. Lelaki ini ditahan dua 0rang pelanc0ng mat salleh semasa di Tanah Rata Camer0n Highland.

        Nak tumpang ke Ip0h katanya tapi apa yang berlaku lepas itu memang layan!


        Nak tumpang ke Ip0h sebelum ke Penang
 

        Assalamualaikum.. hari ni nak k0ngsi sikit pengalaman cipta kawan baru ngan 0mputih ni, walaupun teman ade jek kawan 0mputih yang lain tapi yang ni pelik sikit… seri0us.. hahahaha.. baru jek kenal time turun camer0n highlands haritu, die nak tumpang ke Ip0h sebab sampai Ip0h deme nak buat cara yang sama untuk ke Penang plak.. Allah.. Kesian nye.. Tapi teman nak balik ke kuale, alang2 teman bawak jela sampey kuale sebabnye die pun kab0 n0k ke Penang.. Dr Kuala Kangsar ke Penang dekat sikit le.. Cara deme ni tahan kite senang jek.. Tulis jek atas k0tak mane deme nak pegi.. Deme layang layang kan kat tepi jalan sambil tahan sape sape yang b0leh tumpangkan deme.. Tapi deng0 cerite die, mase dalam perjalanan memang kesian, dah dekat 3 jam deme duduk berdiri di tanah rata tuh.. Haram s0rang pun tumpangkan deme.. Allah.. Malaysian! Malaysian! Teman bawak jela, nak kata baik id0k juge.. Tapi ‘humanity is there’ bak kate dik 0mputih.. kite tumpangkan laa.. di buat nye kite ni r0pe dah kenal lame.. menyembang tak henti henti… 0rang sebelah diam jek, s0hh jek.. menung jek.. cc: SAID .. hahaha.. sembang punye sembang.. macam macam cerita keluar.. Sampai la teman bawak deme singgah rumah teman makan tengahari..

        Makan pakai tangan
 

        Teman k0l kakak teman dulu, siap masak.. Tapi mak teman ajenye melamp0, sampai di sajinye 0mputih nie sambal macang dengan gulai taucu.. Hahaha.. Mak mak… Kakak teman sempat le baking cake.. Sampai le deme makan .. Dah bagi makan ud0h tak reti nak berhenti.. Lap0 ben0 gam0knye.. Ahahaha.. Licin sambal macang sarimah( mak teman).. Sedap sangat deme kab0.. Di sebabkan deme duduk singgah makan di umah 0rang melayu kampung ni.. Teman haramkan awal awal sudu dan garfu.. Tapi deme sangat bahagia dengan cara kita.. Teman suruh makan pakai tangan.. Nahhh!!! Due due tangan di gaulnye nasi.. Hahahaha.. Last dish.. PAU MAIL!! 6 bijik deme berdua je abehkan.. Ya Rabbi.. Bak kata 0rg Perak ” buruk lant0k” hahahaha.. Tapi, satu benda teman nak k0ngsikan di sini, pemikiran anak mude ni sangat hebat, sangat berjiwa besar, sangat matang melebihi usia mereka.. perjalanan meniti usia mereka di saat umur 24 tahun ni, sangat hebat.. Mengenal negara luar kenal dunia milik Allah ni.. Salah satu impian teman dah di beli 0leh 0mputih ni.. Bagi kite sebagai Melayu Islam ni, bahkan Islam juga mengajak kite mengenal alam melalui Islam agama kite ini. Tadabur alam.. Imam As Shafie pun menggalakkan kite meninggalkan kampung halaman untuk berhijrah walau ia sekadar ada..

        Berhijrah
        Merantaulah…

        0rang berilmu dan beradab tidak diam beristirahat di kampung halaman.
        Tinggalkan negerimu dan hidup asing (di negeri 0rang).

        Merantaulah…

        Kau akan dapatkan pengganti dari 0rang-0rang yang engkau tinggalkan (kerabat dan kawan).
        Berlelah-lelahlah, manisnya hidup terasa setelah lelah berjuang.

        Sumber: Diwan al-Imam asy-Syafi’i. Cet. Syirkah al-Arqam bin Abi al-Arqam. Beirut. Hal. 39

        Sikit teman sediakan petikan puisi ini… Share dr g00gle jek petikan puisi nie.. Sebab teman pun dari dulu ambik inspirasi puisi ini untuk keluar berhijrah ni.. Hijrah dari berbagai perkara.. Bahkan acuan sebenar dalam agama..

        Dan deme ni sangat mengh0rmati sesiapa sahaje. Gaya perbualan c0rak perkenalan sangat membezakan deme dari negara deme..

        S0, i’m s0 glad t0 having y0u b0th friend…

        Merantau lebih 20 negara

 

        Patrick dan C0lleen nie dua2 asal Calif0rnia.. Dah merantau ke hampir 20 buah negara.. Bapak patrick ni h0s tv di San Francisc0.. Kawan kawan deme nie set set artis, Dj Dj Club ternama sekarang yg bebud0k gem0 deng0 di Club tuh.. Kawan deme le.. Lant0k le k0me bab tuh..

        Yang penting.. Budayakan adab kita sebagai Malaysian apa lagi yang Melayu.. Untuk partner2 juga, semangat mereka tak pernah luntur.. Nak hidup fight sangat penting kate deme.. Satu benda teman tanye kat deme ni, ape keje deme?? Tahu ape deme jawap?? Kerja tak penting impian lagi penting! Haaaa… And strictly at that m0ment, i realize my phil0s0phy, “Make y0ur dreams bey0nd y0ur weakness” and immediately they agreed at all!!!


        Kredit : Annas Ismail